torsdag 24. mars 2011

9, 16 og 23 mars på Glass og Rammer

Den 9 mars var det lite trafikk på Glass og Rammer, så Geir ville lære meg å skjære glass. Han ga meg noen reste biter og viste meg hvordan. Mine første biter ble ganske slurvete, men jeg fikk eventuelt taket på det :).
Når man skjærer glass drar man en penn som er ca 4-5mm bred og i midten er det et lite hjul. Hjulet bare en liten ripe i glasset, men man tar glasset og kakker så det knekker på bordkanten. Så når man skulle ha et nøyaktig mål må man legge på 2mm, men noen glass kan ha 2mm mindre i størrelsen så det gjevner seg ut oftest.

16. Mars kom jeg på jobb med ''huset'' til ei klokke hjemmefra som var ødelagt. Rolf prøvde å få ut døra på den som glasset satt i, men fikk det ikke til. Jeg fikk i oppdrag å skjære til en pappbit som passet inn. Men siden formen var så irriterende og vanskelig uten mulighet for å streke rett på, tok det meg en time med kutting og fler forsøk før jeg klarte å lage en som passet akkuratt.
Da jeg var ferdig med pappen fikk jeg beskjed om å legge den på en glassbit, streke rundt og prøve å skjære den ut på glasset. Jeg fikk litt tips på hvordan jeg skulle skjære bue formet glass og klarte meg nokså bra på første forsøk :). Men hjørnet rett ved kanten av buen knakk for langt...

En så liten feil er fort gjort.


 Jeg fikk beskjed om å prøve fler ganger, selv om det ikke gikk noe særlig bedre de andre gangene.
Dette var mitt 3.forsøk :(

Jeg fikk beskjed om å ikke gi opp og fikk noen tips om hvordan jeg kunne knekke bit for bit. Da Geir kom inn så han på klokka og demonterte døra uten problemer... så streket han av rett fra klokka og ba meg prøve igjen. Denne gangen var det bedre resultat :).
Ferdig montert og klar :)

Etter å ha brukt over halve dagen på å streve med klokka skulle jeg endelig begynne med blindramma til bildet som faren min hadde med fra Thailand.
Først var det å sette sammen ramma som bildet skulle strekkes på, og jeg fikk jobben med å gjøre allt med veiledning.
Å strekke på bildet og feste det med stifter var omtrent det samme som å møbeltapetsere, så det gikk greit for meg. Etter å ha festet det stramt skulle jeg lære å kappe ramme. Han satte ramma klar ved kløyvern og lot meg styre å tråkke.
Neste steg var å lime og stifte ramma sammen, så han satte meg ved maskinen og forklate hvordan jeg skulle holde den og hvor jeg skulle tråkke for å stifte.
Nå gjenstod det å sette bildet inn i ramma, han syntes det var like greit å bare stifte den sammen, så det var fort gjort.


Den 23. Mars var en litt lang dag. Jeg fikk ordre om å fjerne ''skitten'' fra et gammelt vindu og ta ut det gamle glasset. Han ga meg en varmepistil og noe å pirke med. Det tok ikke så lang tid, men han kom ut med enda et vindu som var rutete med 8 glass. Skitten i dette vinduet var noe hærk å få ut og jeg brukte minst 2timer på å få det helt rent.

 Da jeg var ferdig skulle jeg skjære speil og sette inn i hver rute. Det var ikke noe annerledes enn å skjære glass så jeg klarte meg ganske bra. Jeg rakk å skjære 5, men bare 4 ble riktige. Den som ble feil ble litt skeiv opp mot toppen så den passet ikke på milimeteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar